Сучасні тенденції змін освітнього простору в Україні хвилюють і мешканців нашої країни, і освітян. Вже минув перший навчальний семестр і можна все-таки спробувати проаналізувати таке незрозуміле , але хвилююче усіх поняття як «НУШ».
Нова Українська Школа – це перший щабель реформування освіти в Україні. Як відомо на широкий загал, усі вчителі- початківці та вчителі інозмних мов дуже старанно готувались до зустрічі нових першачків. Очні та дистанційні курси тривали більше, ніш 7 місяців. Обсяг оновленого матеріалу іноді навіть шокував. Проте всі витримали достойно та з натхненням і новими силами стали агентами змін. Тож давайте разом зазирнемо в класні кімнати, де розпочинають своє навчання учні перших класів нашої країни.
Менеджмент класних кімнат. Таке нове поняття змушує замислитись над тим, де учні мають проводити більшу частину свого дня. Це не тільки навчальний простір, але і простір для розвитку і самовираження. Хто сказав, що підвіконня або стіна-це частина самої кімнати, а не цікаве місце для гри та навчання. Чому стіни не можуть стати не банально звичними, а інтригуючими? Вчитель використовує усі поверхні і це чудово! Креатив-одне із основних понять НУШ.
Підручники. Чи не вперше вчителі самостійно змогли обрати , які книжки будуть кращими та зрозумілішими учням. Цікаві теми яскравих та якісних підручників- сучасний погляд на освіту. Це позитивна тенденція. Для вчителів іноземних мов були запропоновані підручники англійських видавництв, що повністю руйнує стереотипне навчання іноземним мовам в звичайних загальноосвітніх школах.
Стиль навчання-гра. Чому б ні? Адже 6 річний вік має свої особливості. Гра-дає вчителю можливість бути поруч з учнем, зацікавити та спрямувати його пізнавальну активність в потрібне русло. Головне пам’ятати, що в усьому повинен бути баланс. Навчати читати, писати та логічно мислити тільки за допомогою гри  неможливо!
Вчитель-це не тільки джерело знань, але і професіонал, і звичайна людина. І, нарешті, про це заговорили! Адже робота вчителя справді складна та вимагає витримки. Вчитель- це професія, яка базується на натхненні, постійному саморозвитку та самоосвіті. Хорошого вчителя кожен згадує впродовж всього життя із дякою та любов’ю. То чому б не дати вчителю свободу в його праці, без суцільного контролю відділів освіти, без зайвої паперової роботи, яка вимагає надзвичайно багато часу, який можна витратити на підготовку до уроку або пошук цікавого матеріалу? А у сучасній школі саме про ці аспекти заговорили і надали вчителю цю бажану свободу. Нажаль, неможливо змінити відголос радянської системи в освіті за такий короткий проміжок часу і відділи освіти продовжують свій тотальний контроль над вчителями, проте обіцяють з нового навчального року все таки відмовитись від конспектів уроків та деяких інших моментів. Будемо на це сподіватися!
Перспективи змін навчального простору є досить чіткими. Проте єдиною умовою є стійкість та непохитність політики реформ, матеріального забезпечення нового освітнього процесу та реалізація стратегії. Навчити критично мислити, мати самомотивацію до навчання та розвитку неможливо, якщо реформи освіти будуть залежати від політичних гонитв. Це має бути незалежний процес.
Умови успіху. Кожна дитина є унікально. Це наскрізне гасло пронизує НУШ. Воно змушує вчителів, а також батьків бути більш уважними до своїх дітей та учнів, робити акценти на сильні сторони учня та допомагати покращити слабші. Школа має бути психологічно комфортним середовищем, що допомагатиме учням стати успішними. Успіх-це величина, яка виміряється не оцінками, а прогресом відносно власних можливостей!
Інклюзія. Страшне поняття, яке лякало багатьох вчителів. Можливо, так і є. Але складність лише в тому, що не вистачає обіцяних помічників вчителя для дітей з особливими освітніми потребами. Вчитель, який проводить урок, зазвичай в інтенсивному режимі, не має можливості приділяти більшість своєї уваги таким діткам. І тому вчитель має вирішувати дилему: працювати для успіху всього класу чи контролювати такого учня в класі? Дуже сумний вибір, оскільки кожна дитина в класі має однакові права, проте різні можливості. В дитячому садочку, де я працюю, є хлопчик на інклюзивному навчанні. Помічник вихователя працює тільки 4 години на день, які оплачені громадою, а дитина знаходиться в садочку 9 годин. Весь інший час це проблеми вихователів і їм справді складно. Тож залишається надія  на покращення підходу до інклюзивного навчання.
Сучасні реалії. Поняття НУШ для мене, як вчителя англійської мови, розділилося на дві полярні думки з надією посередині них. По-перше, всі вчителі, які працюють в школах України одностайно погоджуються, що сучасний навчальний процес вимагає змін: змін ролі вчителя, змін у самому підході до навчання та мотивації, змін у оснащенні приміщень, відмову від пріорітету оцінок, звернення уваги до особистості учня та вчителя, дотримання конституційних прав громадян України, навіть якщо їм 3,6, 16 або 60 років та ін. Проте не всі моменти виявилися продуманими. І чим далі школа знаходиться від обласних та районних центрів, тим сумніша ситуація в цих школах. Незрозумілі джерела фінансування освітнього процесу змушують шукати крайніх: перевіряти час проведення гуртків, яскравість навчального процесу НУШ, наповненого яскравими канцтоварами та піснями при тому, що жодного забезпечення від відділів освіти немає, особливо для вчителів-предметників. По-друге, проводиться дуже мало роз’яснення для батьків, що саме передбачає реформування освіти. Батьки чітко з’ясували, що вчитель «повинен» і які вони мають «права» . Поведінка батьків першачків дивує. Школи різні, але проблема універсальна. Нівелюється авторитет вчителя і по телебаченню, і  іншими засобами масової інформації. Таке ставлення дуже пригнічує і , нажаль, опускаються руки. Залишається тільки сподіватись на позитивні зміни. В іншому випадку, школи почнуть втрачати професіоналів.
Тож будемо сподіватися на позитивну динаміку змін процесу реформування освіти та   всією душею будемо сподіватися, що вихідний рівень знань та навичок учнів зможе вивести нашу країну на лідируюче місце в освіті, а вчителі-професіонали докладуть максимум зусиль до цього.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Завдання на період карантину до 03.04.2020